Blogi »

Hengityksen synnynnäinen voima

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon by Minna L., 13.06.2017

Hengittäminen on elämän perusta - ensimmäisestä henkäyksestä viimeiseen hengenvetoon. Hengityksen keskeisin tehtävä on hapen kuljetus kaikkiin kehon osiin sekä aineenvaihdunnan ja lihastoiminnan seurauksena syntyneen hiilidioksidin poistaminen. Varsinainen hengityksen säätely tapahtuu automaattisesti, mutta itsekin siihen voi vaikuttaa. Yksilöllisen hengityksen tunnistaminen on avain oman hyvinvoinnin kehittämiseen. Hengityskeskukset ovat osa aivorungon aivoverkostoa, joka välittää tietoa elintärkeistä toiminnoista: sydämen toiminnoista, verenpaineen säätelystä, lihasten jäntevyydestä ja autonomisen hermoston aktiivisuudesta.

Oletko huomannut kuinka hengitystä kiihdyttämällä saat sydämen sykkeen nousemaan ja päinvastoin rauhoittamalla laskemaan? Tai että leukojen ja silmiä ympäröivien lihasten rentouttamalla lasket sydämen sykettä ja rauhoitat hengitystä. Jos haluaa toiselle hyvää, voi vaikka vähän kuopsuttaa leuasta, ei ihme, että koirakin siitä tykkää.

Hyvän syvä hengitys auttaa ylläpitämään selkärangan ja koko tuki- ja liikuntaelimistön joustavuutta. Hengityksellä katsotaan olevan vaikutukset myös psykofyysiseen hyvinvointiin, hengitystä pidetäänkin mielen ja kehon siltana. Rauhallinen hengitys antaa tunteiden tunnistamiselle ja ilmaisulle tilaa sekä tyynnyttää mieltä ja kehoa. Kun kiire kasvaa, kasvaa helposti myös kehon hyperventilaatio ja kehon pahoinvointi, emmekä uskalla luottaa elämän kantaviin voimiin. Kuinka tärkeää olisikaan vain olla olemassa, ja osata tarvittaessa hellittää ja antautua kehon viesteille.


Nenähengitystä suositaan, jos halutaan hengityksen aktivoivan pallean toimintaa. Pallea on tärkein sisäänhengityslihas. Pallea toimii tehokkaammin kylkiluiden välilihasten toimiessa tukena. Suuret vatsa-, selkä-, ja lannelihakset kiinnittyvät palleaan ja toimivat sen kanssa yhteistyössä. Vatsalihakset ovat aktiivisia uloshengityksen aikana, mutta osallistuvat myös sisäänhengitykseen. Sisäänhengityksessä vatsalihasten tulee olla sopivasti jämäkät, jotta syntyy tukeva seinämä, jota vasten pallean on hyvä toimia. Pallealihas sisäänhengityksen aikana tukevoittaa lannerankaa pitäen tällöin hyvin huolta selkäterveydestä.

Lantionpohjan lihakset toimivat vastavoimana pallealle. Kun pallea supistuu, lantionpohja rentoutuu, ja päinvastoin. Jatkuva lihasjännitys, virtsaamisongelmat ja epätasainen hengitys kietoutuvat monesti yhteen. Tavoitteena lantionpohjalle, samoin kuin koko keholle on, kohdistettu lihastoiminta, vapaana virtaava hengitys ja kehon optimaalinen käyttö.


Trigger- eli heijastepisteiden syntyminen voi liittyä epätarkoituksenmukaiseen hengitykseen, mikä voi aiheuttaa erilaisia kipuoireita etenkin lihasten ylikuormituksen välityksellä. Yleensä heijastepisteiden aiheuttamat kivut ovat laajalla alueella. Esim. niskan alueen kivut voivat tuntua otsan, silmien ja korvien seudulla, leukanivelissä, poskionteloissa, palan tunteena kurkussa tai pistelyinä sormissa. Vastaanotollani tulen lähes poikkeuksetta huomioimaan hengityksen etenkin niska-, selkä, - ja lantionpohjaan liittyvissä asiakastilanteissa.


Vatsalihasten heikkous ja kehon jännittyneisyys, ylipaino tai esim. huono työergonomia, voi mekaanisesti hankaloittaa pallean luonnollista liikettä hengittäessä. Tällöin pallealla on vaara menettää voimaansa. Tästä on huomattu olevan haittaa myös nukkuessa. Pallean vapautuessa myös unen laatu voi parantua huomattavasti, tästä onkin ollut aina ihana kuulla palautetta!


Jos jostakin syystä synnynnäinen nenähengitys on jäänyt vähemmälle, täytyy muistaa, että hengityslihakset ovat saattaneet heikentyä käytön puutteesta. Kohdistetun harjoittelun seurauksena lihakset kyllä vahvistuvat ja kaasujen vaihto elimistössä vähitellen tehostuu. Kylkikaariin hengittäminen ryhtiä korjatessa ja rintakehän asennon parantamisessa ovat jo hyviä vinkkejä. Mikä onkaan niin hienoa kun tuntea ilman virtaavan nenästä sisään ja ilman täyttävän keuhkot alaosia myöten. Sitä voit kokeilla vaikka heti!





Kuvateksti: Palleahengitystä voi kotona harjoitella esim.huivin avulla: hengitä syvään ja tunnustele pallean liikkeitä. Uloshengityksen aikana ohjaa kylkikaaria vetämällä huivia kevyesti tiukemmalle, sisäänhengityksen aikana löysää otetta ja pyri tuntemaan kuinka kylkikaaret laajenevat sivuille huivia vasten.


HENGITYS TIETOA
  • kehon toiminnot tarvitsevat happea, voit tiedostaa oman hengityksen

  • tarkoituksenmukaisella hengityksellä voidaan edistää hyvinvointia etenkin rauhoittamalla kehoa ja pitäen huolta selkäterveydestä

  • pallea toimii männän tavoin rintaontelon ja vatsaontelon välillä, supistuessaan painuu alaspäin kohti lantionpohjaa, tällöin rintaontelo laajenee, vatsapeitteet nousee

  • harjaannuttamalla palleahengitystä voi päästä eroon kehon jännitteneisyydestä ja vahvistaa kehon yhtä tärkeimpää lihasta



Blogiartikkelin kirjoittaja:

Minna Laaksonen
Äitiysfysioterapeutti ja Pysy Tiukkana -tiimin asiantuntija. 
Minnan vastaanotto on Ääneseudun Fysiossa ja hän pitää Pysy Tiukkana -tapahtumia Keski-Suomen alueella.



Sinua saattaa kiinnostaa myös ...

Joka 4. naisella on ikävä ylläri pöksyissä

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon by Maija K., 30.08.2017

Se on noloa, se voi rajoittaa todella paljon elämää, se ei näy päällepäin, ja harva siitä uskaltaa puhua.

Pimppijumppaa vai vaginakungfua

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon by Maija K., 09.04.2017

Pimppijumppaa voisi tehdäkin, mutta lantionpohjalihaksia ei jaksaisi alkaa harjoittaa. Ne ovat niin vietävän tylsät lihakset, vaikka niitä voi harjoittaa ihan missä vaan ja milloin vaan. Ne onnettomat lihakset eivät edes näy päällepäin, vai näkyykö...?

Vatsan kolot umpeen ja korsetti kuntoon

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon, Nyt mama kuntoon - Synnytyksestä palautuminen by Minna L., 03.04.2017

Navan pullotus ja vatsapeitteiden pömpötykset voivat ärsyttää vielä tovin raskauden jälkeen, jopa useita vuosia. Naisilla vatsapeitteitä kuormittaa raskausaika, ja kuten miehilläkin, ”vääränlainen treeni” tai ylipaino.

PIDÄ REIKÄSI KUNNOSSA

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon by Minna L., 22.01.2017

Ihmiskehon ihmeelliset reiät mahdollistavat tunnistamaan meille äärimmäisen tärkeitä lihasryhmiä. Säännöllisellä lantiopohjalihasharjoittelulla ihmeitä aikaan.