Blogi »

Viisi tärkeää asiaa synnytyksestä palautuvan naisen ravitsemuksessa

Venus kuntoon - Palaudu synnytyksestä by Aino I., 01.10.2018
Tiesitkö, miten iso osa oikeanlaisella ravinnolla on synnytyksestä palautumisessa?

Raskaus ja synnytys tuovat naisen keholle monia suuria muutoksia. Raskauden aikana vatsan alueen kudokset ja lantionpohja joutuvat kovan mekaanisen paineen kohteeksi ja venyvät. Tämän lisäksi vielä synnytys ja synnytystapa vaikuttavat kudoksiin.

Sektiosynnytyksen jälkeen toivutaan leikkauksesta, jossa ravinnolla, on suuri merkitys haavan paranemisessa, sekä tulehdusten lievittämisessä. Myös alatiesynnytyksessä mahdollisesti syntyneet repeämät tai episiotomiahaava tarvitsevat parantuakseen monipuolista ravintoa.

Tuoreelle äidille kertyy usein univajetta, tämä ja hormonien vaikutus voi näkyä mm. mielialojen vaihteluna. Tässä vaiheessa sokerin vähentäminen ja riittävä proteiinin, kuitujen ja hyvien rasvahappojen saanti auttavat, koska ne saavat verensokerin pysymään tasapainossa.

Täysimetyksen alkaessa synnytyksen jälkeen äidit tarvitsevat muutaman sata ekstrakaloria vuorokaudessa. Tällöin riittävä hyvien hiilihydraattien, vitamiinien sekä rasvahappojen saannin turvaaminen olisi tärkeää.

Ravinnolla on tärkeä rooli vatsalihasten erkauman kuntoutumisessa.

Usein erkauma aiheuttaa turvotusta suolistossa. Toisaalta, myös erkauman kuntoutusta voi vaikeuttaa jatkuva suoliston turvotustila. Myös ummetus on melko yleistä synnytyksen jälkeen, joten näiden asioiden vuoksi olisi turvattava äidin riittävä nesteen, kuitujen ja pehmeiden rasvojen saanti.


Top 5 tärkeimmät asiat tuoreen äidin ravitsemuksessa:

1. Hyvät hiilihydraatin lähteet, kuten vihannekset, marjat, kaura ja pähkinät auttavat äitiä pitämään verensokerin tasapainossa ja samaan energiaa täysimetyksen aikana.

2. Riittävä vitamiinien ja sinkin saanti kudosten palautumisessa ja tulehdusten ehkäisyssä.

3. Riittävä proteiinin saanti mahdollisten haavojen tai repeämien parantumisen kannalta, sekä tasapainottamaan verensokeria.

4. Hyvät rasvahapot sidekudosten elastisuuteen, paranemiseen ja imetyksen aikaiseen monipuoliseen ravintoon.

5. Riittävästi kuituja ja nestettä. Auttaa mahdollisen ummetuksen helpottamiseen, sekä verensokerin tasapainottamiseen.


Haluatko oppia lisää synnyttäneen ja raskaana olevan naisen ravitsemuksesta?

Äitiysliikunta-akatemian äitien ravitsemusohjauksen peruskoulutuksessa saat vahvan pohjan raskaana olevien ja synnyttäneiden äitien tulokselliseen ja turvalliseen ravinto-ohjaukseen.

Seuraavat koulutukset:

-Äitien ravitsemusohjauksen peruskoulutus, Helsinki 19.10.2018
-Äitien ravitsemusohjauksen peruskoulutus, Oulu 7.12.2018 KOULUTUS TÄYNNÄ!

Blogiartikkelin kirjoittaja:
Aino Isotalo, Äitiysfysioterapeutti ja Äitiysliikunta-akatemian koulutusvastaava

Sinua saattaa kiinnostaa myös ...

Vauvan kanssa kannattaa todella jumpata!

Tiesitkö, että jumppaamalla yhdessä vauvan kanssa tuet hänen kehitystään? Erilaiset nostamiset, kantamiset, jumppailut ja leikittämiset tukevat vauvan kehitystä.

Vatsan kolot umpeen ja korsetti kuntoon

Navan pullotus ja vatsapeitteiden pömpötykset voivat ärsyttää vielä tovin raskauden jälkeen, jopa useita vuosia. Naisilla vatsapeitteitä kuormittaa raskausaika, ja kuten miehilläkin, ”vääränlainen treeni” tai ylipaino.

Äiti, pidä mahasi!

Miten saada 10kk vauvan kotina ollut keho taas tuntumaan omalta. 3 asiaa synnytyksestä palautumisesta, jotka jokaisen naisen on hyvä tietää.