Blogi »

Äiti, pidä mahasi!

Venus kuntoon - Palaudu synnytyksestä by Maija K., 23.02.2017

Miten saada 10kk vauvan kotina ollut keho taas tuntumaan omalta

Usein synnytyksen jälkeen äidin keho ei tunnu ihan omalta, eikä ihme, onhan se toiminut vauvan kotina 10kk:n ajan. Se on muokkautunut vauvan tarpeiden mukaan. Kerännyt ehkä hieman lämmikettä ympärille. Nyt kun asukas on kasvanut ja muuttanut isompaan asuntoon, saattaa tehokas yksiö tuntua kovin isolta. Keho on ihmeellinen ja palautuu kyllä omiin mittoihinsa, mutta kun muutosta on tapahtunut 10 kk:n ajan niin se ei yhdessä yössä palaudu. Vielä kun keho ei välttämättä ole ihan heti “omassa omistuksessa” vaan entinen asukas haluaa vierailla säännöllisesti maitobaarissa. Äidistä voi helposti tuntua, että on vuokralla omassa kehossaan. Vuokra-asuntoa ei myöskään tule heti laitettua oman näköiseksi, jos ei ole ihan varma, kauanko tässä nyt asuu. Vanhat kalusteet ja asusteet eivät välttämättä sovi tai näytä hyviltä tässä “vuokra -asunnossa”.

Mistä tulisi aloittaa, jotta keho alkaa taas tuntua omalta?

Kaikki lähtee lattiasta ja tässä tapauksessa se on ne tylsät lantionpohjalihakset. Ne tylsät lihakset, jotka eivät näy päällepäin. Miksi ne ovat tärkeimmät? Ne ovat olleet kaikista kovimmalla rasituksella viimeisen 10kk:n aikana, myös asukkaan muuttaessa. Entinen asukas on saattanut hajottaa kulkuväylän muuttaessaan väljemmille vesille. Lantionpohjalihakset ovat oikeasti se kaikista tärkein asia, josta treenaaminen pitää aloittaa. Aluksi on taas löydettävä nämä piilottelevat lihakset, opetella harjoittelemaan niitä monipuolisesti ja vielä säännöllisesti. Kun pohja on kunnossa, sen päälle on helpompi lähteä rakentamaan.

Lattian jälkeen siirrytään seiniin. Siinä voi ollakin oikomista. Raskausaikana, kun vatsa kasvaa siirtyvät vatsalihakset sivulle. Synnytyksen jälkeen vatsalihakset palautuvat hiljalleen takaisin. Näin ei aina kuitenkaan käy. Jos 3kk:n jälkeen vatsalihakset eivät ole palautuneet, puhutaan vatsalihasten erkaumasta ja vatsalihaksia kannattaa tämän jälkeen lähteä aktiivisesti kuntouttamaan. Se ei kuitenkaan tarkoita vatsalihasrutistuksia tai hoovereita. Nämä liikkeet saattavat enemmänkin lisätä erkaumaa. Aluksi on saatava kehon syvä tuki kuntoon. Jälleen kerran on aloitettava siitä toisesta piilossa olevasta lihaksesta eli syvästä poikittaisesta vatsalihaksesta. Senkään aktivointi ei juuri näy päällepäin vaan vain hieman tuntuu sormien päässä, jos sormet ovat oikeassa paikassa. Kun näissä lihaksissa on hallintaa - olet sitten etuperin, takaperin tai sivuperin, voi sen jälkeen edetä vinojen vatsalihasten harjoitteisiin. Vieläkin pysyen hyvin pienissä liikkeissä! Kun syvätuki on kunnossa, säästyy jatkossa isoilta huoltotoimenpiteiltä.

Fengshuit kohdalleen

Lattiaa ja seinää vahvistaessa tulisi ottaa huomioon myös yleinen Fengshui. Vaikka paikat tuntuisivat olevan järjestyksessä, niin siltikään ei välttämättä tunnu hyvältä. Mielettömän tärkeä asia tämän Fengshuin löytämiseksi on ravinto. Energiaa saadaan rasvoista, hiilihydraateista ja proteiineista. Jokaisella aterialla tulisi olla näitä, jotta keho saa kaiken tarvitsemansa. Ja vieläpä kuusi kertaa päivässä tulisi kehon saada näitä nautintoaineita. Se voi tuntua vähäpätöiseltä, mutta kaikki tärkeät ravintoaineet, vitamiinit, hivenaineet laittavat aivot hyrräämään ja kehon hymyilemään.


Yhdessä liikkeelle

Helppo tapa lähteä liikkeelle oman kehon takaisinsaamiseksi, on lähteä mukaan Venus kuntoon -kurssille! Tällä kurssilla myös entinen maha-asukki voi olla mukana osallistumassa. Saat ohjeita, kuinka lähteä vahvistamaan keskikehoa raskauden jälkeen turvallisesti, mutta tehokkaasti. Kurssilla on harjoitteita, joita voit tehdä yksin, mutta myös yhdessä vauvasi kanssa. Ohjelman jumppien lisäksi saat myös ruokavalioosi käytännönläheiset ohjeet, jotka auttavat sinua voimaan hyvin. Fysioterapeutti ja ravintovalmentaja ovat tukenasi koko 6viikon kurssin ajan ja voit kysyä heiltä neuvoja, jos joku asia askarruttaa. >>Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan>>


Blogiartikkelin kirjoittaja:
Maija Kiljunen
Fysioterapeutti ja Bailamama terveysliikuntakonseptin kehittäjä





Sinua saattaa kiinnostaa myös ...

Vauvan kanssa kannattaa todella jumpata!

Tiesitkö, että jumppaamalla yhdessä vauvan kanssa tuet hänen kehitystään? Erilaiset nostamiset, kantamiset, jumppailut ja leikittämiset tukevat vauvan kehitystä.

Viisi tärkeää asiaa synnytyksestä palautuvan naisen ravitsemuksessa

Tiesitkö, miten iso osa oikeanlaisella ravinnolla on synnytyksestä palautumisessa? Ravinnolla on tärkeä rooli vatsalihasten erkauman kuntoutumisessa.

Vatsan kolot umpeen ja korsetti kuntoon

Navan pullotus ja vatsapeitteiden pömpötykset voivat ärsyttää vielä tovin raskauden jälkeen, jopa useita vuosia. Naisilla vatsapeitteitä kuormittaa raskausaika, ja kuten miehilläkin, ”vääränlainen treeni” tai ylipaino.