Blogi »

Avaimet nautintoon

Pane paremmaksi -rakkauslihakset kuntoon by Annukka, 21.06.2018

Tiesitkö, että avaimet seksuaaliseen nautintoon ovat naisella itsellään? Ensin on tutustuttava omaan nautintoonsa, jotta sitä voi ilmaista toiselle ja nauttia siitä myös yhdessä. Oman kehon, seksuaalisten halujen ja hyvältä tuntuvien kehon osien tutkiminen ja tunteminen vahvistavat sekä naisen kehotuntemusta että seksuaalista itsetuntoa. Näillä kaikilla on merkitystä naisen seksuaalisuuteen, joka on tärkeä osa kokonaisvaltaista hyvinvointia.


NAISEN EROGEENISIMMAT ALUEET OVAT JALKOJEN VÄLISSÄ

Naisen erogeenisimpiä alueista ovat klitoris ja emätin. Lantionpohjalihasten hyvinvoinnista ei puhuta turhaan, koska nämä lihakset ympäröivät emätintä sekä ovat yhteydessä myös klitorikseen. Voidaankin sanoa, että lantionpohjalihakset ovat ”Rakkauslihakset”, joilla on tärkeä merkitys naisen orgasmikykyyn, yhdyntähalukkuuteen ja seksuaaliseen nautintoon.


WOW.. LANTIONOPOHJALIHAKSILLA ON OIKEASTI MERKITYSTÄ SEKSUAALISEEN NAUTINTOON

Tässä muutama esimerkki miten lantionpohjalihakset vaikuttavat naisen seksuaalisuuteen: Vahvoissa lantionpohjalihaksissa on hyvä verenkierto ja enemmän venytyksen tuntevia hermopäätteitä, mitä kautta yhdynnässä tapahtuva venytys tuntuu nautittavammalta. Paisuvaislihas, joka on yksi lantionpohjan lihaksista, avustaa häpykielen jäykistymistä painamalla laskimoa ja saaden näin klitoriksessa verentungoksen aikaan. Istuinluu – paisuvaislihas, joka sekin kuuluu lantionpohjalihaksiin, painaa puolestaan klitoriksen haaraa ja estää näin sinne pakkautuneen veren pois virtausta. Verentungoksen lisääntyessä klitoriksessa naisen sukupuolielinten herkkyys kosketukselle paranee. Paisuvaislihaksen avulla nainen pystyy myös supistamaan emätintään. Tämä voi tuottaa lisää nautinnon ja mielihyvän tunteita yhdynnän aikana sekä naiselle että miehelle. Myös esimerkiksi hieromasauvan käyttö voi tuntua nautinnollisemmalta, kun nainen puristaa emättimen lihaksia sauvan vartta vasten tai esimerkiksi sauvan varressa pyöriviä helmiä vasten. Vahvat lantionpohjalihakset voivat myös supistella voimakkaammin kiihottumisen ja orgasmin aikana.


MIKSI JUURI KUULILLA ON HYVÄ TREENATA?

Lantionpohjalihaksia kannattaa siis treenata läpi elämän ja kaikissa elämänvaiheissa, jotta ne pysyvät hyvässä kunnossa. Lantionpohjalihasten hyvän kunnon lisäksi emättimen kautta tapahtuva lihasten supistaminen ja rentouttaminen lisäävät kehotuntemusta, joka puolestaan vaikuttaa positiivisesti naisen seksuaalisuuteen. Geishakuulilla eli lantionpohjalihasten harjoituskuulilla tehtävä harjoittelu helpottaa lantionpohjalihasten tunnistamista. Tämän lisäksi konkreettinen kuulan puristaminen sekä sen liike emättimessä vaikuttavat positiivisesti emättimen kostumiseen. Kuulilla harjoittelu voi saada aikaan myös seksuaalisesti nautinnollisia tuntemuksia.

Harjoituskuulilla tehtävää lantionpohjalihastreeniä voidaan verrata esimerkiksi salilla käyntiin, juoksulenkkiin tai mihin tahansa tavoitteelliseen treenaamiseen, kuten eräs nainen toteaa:

”Harjoituskuulilla tehdyn treenin jälkeen tuli olo, että JESS, mä tein sen. Kun oli jotain konkreettista, jolla tein treenin, se tuntui jotenkin enemmän treeniltä. Ja siitä tuli hyvä olo!”

Eräs pariskunta yhdisti harjoituskuulat ja esileikin..ja samalla naisen lantiopohjalihakset saivat treeniä.

”Kostutin harjoituskuulan liukuvoiteella ja laitoin sen sisääni. Mies kiusoitteli ja veti kuulaa ulospäin ja minä pistin vastaan. Loppujen lopuksi annoin periksi ja mies sai itse tulla sisääni.”

Harjoituskuulilla tehtävä lantionpohjalihastreeni ei ole vaikeaa niin kuin eräs lapsiperheen äiti toteaa:

”Käväisin vessassa laittamassa kuulan sisääni ja menin jumppaamaan normaaliin tapaani olohuoneen lattialle. Siinä me tanssittiin ja jumpattiin 3- ja 5-vuotiaiden lasteni kanssa ja samalla lantionpohjalihaksetkin saivat hyvää treeniä.”


Kirjoittaja:
Annukka Lavikainen, sairaanhoitaja, seksuaaliterapeutti, auktorisoitu seksuaalineuvoja, Kaalimato.com



Kiinnostaako sinua lantionpohjalihasten harjoittelu kuulien avulla?
Tule silloin Pane paremmaksi webinaariin. Lue lisää ja ilmoittaudu tästä>>


Pane paremmaksi

Tutustu myös uuteen kuulaharjoittelu kurssiimme >>