Blogi »

Joka 4. naisella on ikävä ylläri pöksyissä

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon by Maija K., 30.08.2017

Se on noloa.

Se voi rajoittaa todella paljon elämää.

Se ei näy päällepäin.

Ja harva siitä uskaltaa puhua.


Että lirahtaa.


Kuitenkin joka 4. nainen siitä kärsii. Virtsankarkailu ei ole vain ikääntyneiden naisten ja heikkokuntoisten ongelma vaan siitä voi kärsiä myös nuoret naiset. Se on oikeasti ongelma. 

Suomalaiset naiset törmäävät yleensä ensimmäisen kerran tietoon lantionpohjan lihaksista ennen synnytystä. Synnytysvalmennuksessa fysioterapeutti saattaa kertoa muutaman faktan treenaamisesta. Tai neuvolassa saa tietopaketin käteen, jossa muistutetaan näiden lihasten treenamisesta. Siihen se sitten yleensä jääkin.

HS:ssä julkaistu artikkelikin totesi (7.6) että Suomessa ei tarjota järjestelmällisesti kaikille synnyttäneille naisille fysioterapiaa ja lantionpohjan kuntoutuskursseja. Keski- ja Länsi-Euroopan maissa näin kuitenkin tehdään. Ja syystäkin, synnytyksen jälkeen heikot lantionpohjalihakset ja vatsalihasten erkauma voivat aiheuttaa pahojakin ongelmia.

Pysy Tiukkana! kampanjan tavoite on ehkäistä virtsankarkailua ja aktivoida naisia treenaamaan lantionpohjalihaksia ennen kuin on liian myöhäistä. 

Jotta vältytään esimerkiksi näiltä ikäviltä vaivoilta:

  • Virtsan - ja ulosteen pidättämisen vaikeudet
  • Virtsarakon, emättimen ja kohdun laskeumat
  • Alavatsan kiusallinen pömppö
  • Yleinen vaginan löysyys ja nautinnon katoaminen 


Lantionpohjalihakset ovat naisten tärkein lihasryhmä, koska ne vaikuttavat koko keskivartalon hyvinvointiin. Hyvässä kunnossa olevat lantionpohjalihakset tukevat selkää ja ryhtiä ja estävät virtsankarkailua liikkuessa tai aivastaessa. Ja hyvässä kunnossa olevat lihakset vaikuttavat myös seksuaalisen nautinnon kokemiseen. Voit saada jopa voimakkaampia orgasmejakin.


Pysy Tiukkana -haasteessa on tarkoitus harjoittaa lantionpohjalihaksia aina, kun näet punaisen valon. Olkoot se sitten liikenteessä, kotisohvalla telkkaria katsoessa tai ihan missä vain näet punaista ;) Kun alat kiinnittää huomiota punaiseen valoon, lantionpohjalihaksia tulee treenattua ihan huomaamatta useamman kerran päivässä.

Kun nappaat tämän haasteen vastaan, niin annamme sinulle lantionpohjalihasten treeniohjeet sähköpostiisi tukemaan harjoitteluasi. Ota haaste tästä!


Jo yli 5000 naista on ottanut Pysy Tiukkana -haasteen vastaan. Ota sinäkin!

Haastetta ovat tukemassa Gynekologiyhdistys, Kätilöliitto, Lantionpohjan Fysioterapeutit, Synnytys- ja naistentautiopin tutkimussäätiö ja Bailamama.


ps. myös Jutta Gustfsberg nappasi haasteen vastaan. Katso video täältä.


Tervetuloa mukaan Pysymään Tiukkana!


Blogiartikkelin kirjoittaja:
Maija Kiljunen
Fysioterapeutti ja Bailamama terveysliikuntakonseptin kehittäjä 




Sinua saattaa kiinnostaa myös ...

Hengityksen synnynnäinen voima

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon by Minna L., 13.06.2017

Hengittäminen on elämän perusta - ensimmäisestä henkäyksestä viimeiseen hengenvetoon. Hengityksen keskeisin tehtävä on hapen kuljetus kaikkiin kehon osiin sekä aineenvaihdunnan ja lihastoiminnan seurauksena syntyneen hiilidioksidin poistaminen. Varsinainen hengityksen säätely tap...

Pimppijumppaa vai vaginakungfua

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon by Maija K., 09.04.2017

Pimppijumppaa voisi tehdäkin, mutta lantionpohjalihaksia ei jaksaisi alkaa harjoittaa. Ne ovat niin vietävän tylsät lihakset, vaikka niitä voi harjoittaa ihan missä vaan ja milloin vaan. Ne onnettomat lihakset eivät edes näy päällepäin, vai näkyykö...?

Vatsan kolot umpeen ja korsetti kuntoon

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon, Nyt mama kuntoon - Synnytyksestä palautuminen by Minna L., 03.04.2017

Navan pullotus ja vatsapeitteiden pömpötykset voivat ärsyttää vielä tovin raskauden jälkeen, jopa useita vuosia. Naisilla vatsapeitteitä kuormittaa raskausaika, ja kuten miehilläkin, ”vääränlainen treeni” tai ylipaino.

PIDÄ REIKÄSI KUNNOSSA

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon by Minna L., 22.01.2017

Ihmiskehon ihmeelliset reiät mahdollistavat tunnistamaan meille äärimmäisen tärkeitä lihasryhmiä. Säännöllisellä lantiopohjalihasharjoittelulla ihmeitä aikaan.