Blogi »

Joka 4. naisella on ikävä ylläri pöksyissä

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon by Maija K., 30.08.2017

Se on noloa.

Se voi rajoittaa todella paljon elämää.

Se ei näy päällepäin.

Ja harva siitä uskaltaa puhua.


Että lirahtaa.


Kuitenkin joka 4. nainen siitä kärsii. Virtsankarkailu ei ole vain ikääntyneiden naisten ja heikkokuntoisten ongelma vaan siitä voi kärsiä myös nuoret naiset. Se on oikeasti ongelma.

Suomalaiset naiset törmäävät yleensä ensimmäisen kerran tietoon lantionpohjan lihaksista ennen synnytystä. Synnytysvalmennuksessa fysioterapeutti saattaa kertoa muutaman faktan treenaamisesta. Tai neuvolassa saa tietopaketin käteen, jossa muistutetaan näiden lihasten treenamisesta. Siihen se sitten yleensä jääkin.

HS:ssä julkaistu artikkelikin totesi (7.6) että Suomessa ei tarjota järjestelmällisesti kaikille synnyttäneille naisille fysioterapiaa ja lantionpohjan kuntoutuskursseja. Keski- ja Länsi-Euroopan maissa näin kuitenkin tehdään. Ja syystäkin, synnytyksen jälkeen heikot lantionpohjalihakset ja vatsalihasten erkauma voivat aiheuttaa pahojakin ongelmia.

Pysy Tiukkana! kampanjan tavoite on ehkäistä virtsankarkailua ja aktivoida naisia treenaamaan lantionpohjalihaksia ennen kuin on liian myöhäistä.

Jotta vältytään esimerkiksi näiltä ikäviltä vaivoilta:

  • Virtsan - ja ulosteen pidättämisen vaikeudet
  • Virtsarakon, emättimen ja kohdun laskeumat
  • Alavatsan kiusallinen pömppö
  • Yleinen vaginan löysyys ja nautinnon katoaminen


Lantionpohjalihakset ovat naisten tärkein lihasryhmä, koska ne vaikuttavat koko keskivartalon hyvinvointiin. Hyvässä kunnossa olevat lantionpohjalihakset tukevat selkää ja ryhtiä ja estävät virtsankarkailua liikkuessa tai aivastaessa. Ja hyvässä kunnossa olevat lihakset vaikuttavat myös seksuaalisen nautinnon kokemiseen. Voit saada jopa voimakkaampia orgasmejakin.


Pysy Tiukkana -haasteessa on tarkoitus harjoittaa lantionpohjalihaksia aina, kun näet punaisen valon. Olkoot se sitten liikenteessä, kotisohvalla telkkaria katsoessa tai ihan missä vain näet punaista ;) Kun alat kiinnittää huomiota punaiseen valoon, lantionpohjalihaksia tulee treenattua ihan huomaamatta useamman kerran päivässä.

Kun nappaat tämän haasteen vastaan, niin annamme sinulle lantionpohjalihasten treeniohjeet sähköpostiisi tukemaan harjoitteluasi. Ota haaste tästä!


Jo yli 5000 naista on ottanut Pysy Tiukkana -haasteen vastaan. Ota sinäkin!

Haastetta ovat tukemassa Gynekologiyhdistys, Kätilöliitto, Lantionpohjan Fysioterapeutit, Synnytys- ja naistentautiopin tutkimussäätiö ja Bailamama.


ps. myös Jutta Gustfsberg nappasi haasteen vastaan. Katso video täältä.


Tervetuloa mukaan Pysymään Tiukkana!


Blogiartikkelin kirjoittaja:
Maija Kiljunen
Fysioterapeutti ja Bailamama terveysliikuntakonseptin kehittäjä




Sinua saattaa kiinnostaa myös ...

Tunnista Lantionpohjasi ja Pysy Tiukkana!

Sanotaan, että: ” Lantionpohjan lihakset” ovat naisen tärkein lihasryhmä. Suositellaan, että naiset harjoittelisivat lantionpohjan lihaksiaan läpi elämän ainakin kolme kertaa viikossa. Mutta kuinka harjoitella tuota hyvin tärkeää lihasryhmää, jos ei tunnista sen olemassaoloa.

Kaikki alkaa jalkovälistä!

Ne vaikuttavat aivan käsittämättömän moneen asiaan. Jos niissä on toimintahäiriö, niin koko elämän nautinto voi kadota. Pissa karkaa ja housut kastuvat.

Taio esiin kuningatarolo

Muistelepa edellistä kertaa, kun teit kunnon treenin. Muistathan sen ihanan, punaposkisen, rennonraukean tunteen, joka valtaa kehon ja mielen liikunnan jälkeen?