Blogi »

Tunnista Lantionpohjasi ja Pysy Tiukkana!

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon by Minna L., 06.11.2018
Sanotaan, että: ” Lantionpohjan lihakset” ovat naisen tärkein lihasryhmä. Suositellaan, että naiset harjoittelisivat lantionpohjan lihaksiaan läpi elämän ainakin kolme kertaa viikossa. Mutta kuinka harjoitella tuota hyvin tärkeää lihasryhmää, jos ei tunnista sen olemassaoloa.

Lantionpohja on nimensä veroisesti lantion pohjalla, intiimialueella. Nämä lihakset kannattelevat lantion elimiä virtsarakkoa, virtsaputkea, kohtua, emätintä ja peräaukkoa. Lantionpohjan lihaksia tarvitaan virtsan-, ulosteen- ja ilman pidätykseen, nautinnolliseen seksielämään, synnytykseen ja synnytyksestä palautumiseen.

Kun yskit, aivastat, naurat tai ponnistelet, niin lantionpohjaan kohdistuu painetta, silloin huomaat tarvitsevasi tukea lantionpohjaltasi. Kun nostat painavampia tavaroita tai harjoittelet esimerkiksi kuntosalilla, niin on tärkeää, että tunnistat lantionpohjasi tukemaan lantion elimiä ja selän hyvinvointia. Kun lantionpohjalihakset tukevat lantion elimiä erinäisten lantion alueen laskeumien riskit ovat huomattavasti vähäisemmät sekä vatsapeitteet vahvemmat.



Lantionpohjan asiantuntijuutta Apteekilla

Meille jokaiselle naiselle on tärkeää, että löydämme oikeat lihakset käyttöön. Kyse ei ole vatsa-, pakara- tai reisilihaksista puhumattakaan niskahartian lihaksista. Vaan miltä tuntuu kun supistaa lantion sisältä lihaksia käyttöön ja kuinka niitä on hyvä käyttää saaden näin aikaan koko kehoa koskevan voimajakajan töihin.


Olen Äänekosken Apteekilla torstaina 8.11 kaikkien naisten lantionpohjien asialla. Toivon, että voin olla tuona päivänä avuksi lantionpohjan tunnistamisessa ja sitä kautta tuon lihaksiston vahvistamisessa sekä myös rentouden löytämisessä. Rennon ja rehdin ohjaustuokioiden siivittämänä toivon, että mieleen jää paljon arvokasta tietoa lantionpohjan lihaksistoon liittyen. Olen osallistunut niin naisten kuin miestenkin lantionpohjan kuntoutukseen jo yli 12- vuoden ajan. Olen kokenut että tärkein työni on ollut ohjastaa ja auttaa lantionpohjan löytämisessä, jotta sen jälkeen on voinut kehittyä ja harjaantua oman lantionpohjan käytössä. Työtä palkitsevimmat hetket ovat olleet kun erinäiset kehon kytkökset lantionpohjaan ovat löytyneet esim. kuinka lantionpohja vaikuttaa vatsalihasten työhön, ryhtiin ja selän hyvinvointiin. Ja esimerkiksi myös silloin kun vastaanotolla nainen kertoo, että itsetunto, seksuaalisuus ja esim. orgasmit ovat voimistuneet. Tällöin tiedän, että asiat lantionpohjan kuntoon liittyen ovat kehittyneet.


Punaisen valon merkitys lantionpohjalle

Kun lantionpohjan lihakset ovat löytyneet, niin on syytä pysyä tiukkana läpi elämän! Ennen kaikkia tiukkana sen suhteen, että muistaa helliä ja harjoittaa tuota hyvin tärkeää lihasryhmää.

Pysy Tiukkana on valtakunnallinen kampanja, mikä perustuu naistentautien erikoislääkärin Pirkko Brusilan opettamaan muistitekniikkaan. Ajatuksena on aina punaisen valon palaessa käyttää lantionpohjan lihaksia. Tämä ei pelkästään tarkoita punaista liikennevaloa. Tämä tieto etenkin täällä Ääneseudulla on tärkeä kun meillä ei juurikaan liikennevaloja ole. Voit vaikka töihin valita jotain punaista päällesi, jotta itse muistat mitä varten niin pukeuduit ja samalla viestiä myös työkavereille värin merkityksestä. Samalla voit hoitaa omia lihaksiasi ja myös huolehtia kaverin lantionpohjasta.

Pysy Tiukkana kampanjassa ovat mukana Bailamama Finland Oy, Kätilöliitto, Gynekologiyhdistys, Synnytys- ja naistentautiopin tutkimussäätiö sekä Suomen Lantionpohjan fysioterapeutit. Itse olen saanut olla myös mukana tässä upeassa kampanjassa asiantuntijana. On tärkeää nostaa esille jopa hyvin vaiettujakin asioita liittyen lantionpohjalihaksiin. Esim. virtsankarkailu on suuri ongelma naisten keskuudessa, mutta sitä voi kuitenkin hoitaa ja ehkäistä säännöllisellä lantionpohjalihastreenillä. Eiköhän me täällä Ääneseudullakin anneta punaisen näkyä ja hyödynnetä sen sanoma omaksi hyödyksemme. Punaista löydät varmasti myös minun luota Apteekilta torstaina.



Lantionpohjan omahoitoon tuotteet Apteekilta

Lantionpohjan tunnistamisen ja harjoittamisen lisäksi voit hoitaa myös intiimialuettasi esim. emättimen kuivuutta, kutinoita ja kirvelyjä vastaan. Äänekosken Apteekilta löytyy paljon hyviä tuotteita intiimialueiden omahoitoon. Löydät hormonittomat reseptivapaat hoitotuotteet vaikka päivittäiseen käyttöön, jotta limakalvot pysyisivät kunnossa. Yhteistyö Äänekosken Apteekin kanssa on ollut todella hyvää ja olen jo vastaanotolla antanut näytteitä asiakkaille mukaan intiimialueen hoitoon tarkoitettuja tuotteista. Naiset ovat olleet todella tyytyväisiä tuotteisiin. Ja tuotteiden ostaminen on helppoa Apteekilla: tuotteet ovat hyvin esillä ja henkilökunta on asiantuntevaa.


Lantionpohjan terveysannos

Pysyminen tiukkana on meidän kaikkien naisten etuoikeus. Kun teet päätöksen ottaa haasteen vastaan pitämällä huolta omasta lantionpohjan terveydestäsi annat kehollesi lupauksen vahvemmasta itsestäsi. Mikään voima ei säily meissä ellemme sitä ylläpidä tai jopa vahvista entisestään. Tämä koskee myös lantionpohjaa. Lantionpohja omaa kaikki kolme voimaominaisuutta niin kuin kaikki muutkin kehomme tahdonalaiset luuranko-lihaksemme.

Lantionpohjan päivän terveysannos on: kestovoimaharjoittelua 8-10 kertaa 8- 10 sekunnin supistuksia, nopeusvoimaharjoittelu 6-8 kertaa kolmen sekunnin maksimaalisen nopeilla supistuksilla ja maksimivoimaharjoittelua kuusi kertaa viiden sekunnin supistuksina. Näitä harjoitteita voi tehdä niin monissa asennoissa ja toiminnoissa – uskalla myös haastaa haastavammilla asennoilla lantiopohjasi!

Ai niin, näitä treenejä ennen se koko lantion pohja on syytä tunnistaa! Ja näissä merkeissä näemmekin Äänekosken Apteekilla, samalla saat mukaasi lantionpohjan terveyssuositukset. Annetaan lantionpohjan löytyä ja vahvistua, olemme kaikki sen arvoisia!


Minna Laaksonen
Äitiys- ja lantionpohjan fysioterapeutti
Pysy tiukkana -tiimin asiantuntija
Ääneseudun Fysio Oy



pysy tiukkana haaste
Haluatko ilmaiset lantionpohjan tunnistamis- ja treeniohjeet?
Ota silloin Pysy tiukkana -haaste >>

Sinua saattaa kiinnostaa myös ...

Kaikki alkaa jalkovälistä!

Ne vaikuttavat aivan käsittämättömän moneen asiaan. Jos niissä on toimintahäiriö, niin koko elämän nautinto voi kadota. Pissa karkaa ja housut kastuvat.

Taio esiin kuningatarolo

Muistelepa edellistä kertaa, kun teit kunnon treenin. Muistathan sen ihanan, punaposkisen, rennonraukean tunteen, joka valtaa kehon ja mielen liikunnan jälkeen?

Joka 4. naisella on ikävä ylläri pöksyissä

Se on noloa, se voi rajoittaa todella paljon elämää, se ei näy päällepäin, ja harva siitä uskaltaa puhua.