Blogi »

Vatsan kolot umpeen ja korsetti kuntoon

Pysy Tiukkana - Lantionpohjalihakset ja keho kuntoon, Venus kuntoon - Palaudu synnytyksestä by Minna L., 03.04.2017

Dinosauruksen harja ja hain evä ovat tyypillisiä kuvauksia, kun suorat vatsalihakset eivät ole kunnossa, vaan jostakin syystä ne ovat erkaantuneet toisistaan. Navan pullotus ja vatsapeitteiden pömpötykset voivat ärsyttää vielä tovin raskauden jälkeen, jopa useita vuosia. Naisilla vatsapeitteitä kuormittaa raskausaika, ja kuten miehilläkin, ”vääränlainen treeni” tai ylipaino. ”Olutvatsat” venyttävät vatsalihaksia niin, että tuki jää hyvin olemattomaksi myös selän puolelta. Heikkoja vatsalihaksia pidetäänkin usein osasyynä moneen selkävaivaan.

Vatsalihakset ovat vartalon etupuolella kehoa suojaava lihaksisto. Kun vatsalihakset ovat hyväkuntoisia, voimme ajatella panssarin suojaavan meitä sisäelimiä myöten. Vatsalihaksia on anatomisesti tunnistettavissa neljä erilaista: suora vatsalihas, ulompi vino vatsalihas, sisempi vino vatsalihas ja poikittainen vino vatsalihas. Vatsalihasten erkaumasta puhuttaessa kyse on suorien vastalihasten toiminnan häiriöstä. Kun suorat vatsalihakset ovat erkaantuneet toisistaan, ne eivät pysty toimimaan niille ominaisissa tehtävissä. Suoran vatsalihaksen tärkein tehtävä on lähentää rintakehää sekä häpyluuta – käytännössä saada selkä pyöristymään. Vinot vatsalihakset toimivat lihaspareina ja niiden pääasiallisena tehtävänä on saada vartalo kiertymään. Poikittainen vino vatsalihas tukee keskivartaloa ja hyväkuntoisena se tukee lannerankaa edestä estäen vatsan ”pömpöttämistä” ja lannenotkon korostumista.


Suorien vatsalihasten välissä kulkee tukikalvo, linea alba. Tukikalvo on normaalisti alle kahden sentin levyinen, raskauden aikana se voi venyä jopa 15:ta senttiin.

Tutkiessa asiakkaan vatsapeitteitä minua kiinnostaa kyseisen tukikalvon jäntevyys sekä mahdolliset puolierot. Tutkin myös, miten tukikalvo käyttäytyy levossa ja suorien vatsalihasten ollessa työssä. On hyvin tärkeää huomioida myös mahdolliset kiristävät komponentit etenkin arpikudokset, niin vatsan kuin selänkin puolelta, sekä muiden tärkeiden tukikudosten kunto palleasta lantionpohjaan. Kun vatsalihasten vointi on hyvin tutkittu, voidaan tehdä suunnitelma tilan kuntouttamiseksi. Ennen kuin pintalihaksia pääsee tehokkaasti harjoittamaan, on tärkeä ymmärtää syvän tuen merkitys, joka tulee lantionpohjasta asti. Supistuessaan yhdessä pallean kanssa vatsalihakset lisäävät vatsaontelon painetta, näin käy esim. oksentamisen, ulostamisen, virtsaamisen ja synnytyksen yhteydessä. Useimmiten harjoituksen aikana olen maininnut että: ”Nyt ei synnytetä!” tarkoittaen ettei hengitystä pidätetä harjoitellessa.


Vahva, hyvin hoidettu keskivartalo palautuu raskaus- ja synnytysajasta paremmin kuin heikompi. Vatsalihasten spontaanin palautumisen kulta-aika raskausajan jälkeen on noin kaksi kuukautta.

Jos kuitenkin huomaa, ettei palautuminen ole tähän mennessä tapahtunut, niin ei hätää – vatsalihasten erkauma on jo näinä päivinä tunnistettavissa. Etuna tunnistettavuudelle on esim. vatsan alueen tyrien ja lantion alueen laskeumien ennaltaehkäisy sekä selän hyvinvoinnista huolehtiminen. Useimmiten sektiosta toipuvat synnyttäjät ovat hitaammin palautuvia kuin alateitse synnyttäneet. Sektiohaavan on syytä olla hyvin toipunut ennen vatsalihasharjoitteita, eikä vatsalihakset välttämättä toimi aluksi tutulla tavalla. Raskausajan jälkeen voi olla hetkiä, kun todella huomaa vatsalihasten toiminnan puuttumisen. Hyvällä lempeällä tavalla aloitettu harjoittelu tuottaa hyvää tulosta äidin kokonaisvaltaisessa palautumisessa.


Kun syvätuki on kunnossa, voi keskittyä turvallisen tehokkaasti pinnallisempiin lihaksiin.

Uskallan väittää, että jos on tietoinen omien vatsalihasten kunnosta, osaa niitä myös progressiivisesti kuormittaa, niin ettei esim. synny selkäkipuja vatsoja harjoitellessa. Mitä taitavampi on, sen paremmin tuntee vatsalihasten työn hyvin pienilläkin kuormilla. Himojumppaajille muistutuksena: näkyvät vatsalihakset tarvitsevat pienen rasvaprosentin koko kehossa. En ole ainakaan törmännyt näyttöön siitä, että pelkästään esim. ostoskanavalta ostetun vatsalihaslaitteen käytön perusteella olisi saavutettu paikallinen rasvanpoltto pinnallisten vastalihasten päältä. Ainakin suosin pientä varauksellisuutta sixback- vekottimiin, ja sen sijaan keskittymään säännölliseen ja monipuoliseen liikkumiseen sekä terveelliseen ruokailuun.

Blogiartikkelin kirjoittaja:

Minna Laaksonen
Äitiysfysioterapeutti ja Pysy Tiukkana -tiimin asiantuntija.
Minnan vastaanotto on Ääneseudun Fysiossa ja hän pitää Pysy Tiukkana -tapahtumia Keski-Suomen alueella.

SUORIEN VATSALIHASTEN ERKAUMA

  • Suorien vatsalihasten erkaantumiseen vaikuttaa vatsapeitteiden mekaaninen paine
  • Suorien vatsalihasten ollessa erkaantuneet, keho on altis keskivartalon alueen toiminnanhäiriöihin
  • Harjoittelussa on erityisesti huomioitava, ettei tuoteta ylimääräistä painetta erkaumaa pahentavaan suuntaan, oikeanlaisilla harjoitteilla voi taas vaikuttaa erkaantumaan vielä vuosienkin päästä
  • Erkauma-asiakkaita hoitavat asiaan perehtyneet fysioterapeutit ja muut terveydenhuollon ammattilaiset, myös liikunnanohjaajilta ja personal trainereilta voi saada hyviä vinkkejä


6vko:n Pysy Tiukkana -valmennus on tarkoitettu aikuisille naisille, jotka haluavat saada voimaa lantionpohjaan ja keskivartaloon sekä saada ruokavalion kuntoon. >>Lue lisää>>



Sinua saattaa kiinnostaa myös ...

Vauvan kanssa kannattaa todella jumpata!

Tiesitkö, että jumppaamalla yhdessä vauvan kanssa tuet hänen kehitystään? Erilaiset nostamiset, kantamiset, jumppailut ja leikittämiset tukevat vauvan kehitystä.

Tunnista Lantionpohjasi ja Pysy Tiukkana!

Sanotaan, että: ” Lantionpohjan lihakset” ovat naisen tärkein lihasryhmä. Suositellaan, että naiset harjoittelisivat lantionpohjan lihaksiaan läpi elämän ainakin kolme kertaa viikossa. Mutta kuinka harjoitella tuota hyvin tärkeää lihasryhmää, jos ei tunnista sen olemassaoloa.

Viisi tärkeää asiaa synnytyksestä palautuvan naisen ravitsemuksessa

Tiesitkö, miten iso osa oikeanlaisella ravinnolla on synnytyksestä palautumisessa? Ravinnolla on tärkeä rooli vatsalihasten erkauman kuntoutumisessa.