Blogi »

Tunnista suorien vatsalihasten erkauma


Venus kuntoon - Palaudu synnytyksestä by Aino I., 11.08.2016

Eikö oma keho tunnu samalta, kuin ennen raskautta? Saako vauvavatsan pois? Jatkuva pömppis, alaselkäkipuja ja välillä pissaa lirahtaa housuihin. Jos tämä kuulostaa tutulta, saattaa kyseessä olla vatsalihasten erkauma.

Moni tuore äiti pohtii näitä asioita. Hyvä uutinen on, että asialle voi tehdä jotakin ja vaiva on hoidettavissa. Milloin sitten on turvallista aloittaa taas liikunta? Mitä liikkeitä voi tehdä?

Jokainen palautuu synnytyksestä yksilöllisesti ja liikkeelle on syytä lähteä rauhallisesti. Mahdollinen vatsalihasten erkauma tulee huomioida harjoittelussa ja hoitaa kuntoon, ennen haastavampiin liikkeisiin siirtymistä.


Mikä ihmeen vatsalihasten erkauma?

Vatsalihasten erkauma voi tulla periaatteessa kenelle tahansa, mutta hyvin yleinen se on raskaana olevilla ja synnyttäneillä naisilla. Raskauden aikana kasvava kohtu tarvitsee tilaa ja vatsalihakset mukautuvat tähän kasvavaan paineeseen siirtymällä sivummalle. Lisäksi kehossa virtaavat äitihormonit löystyttävät tukikudoksia ja nivelsiteitä. Nämä muutokset venyttävät kehon keskilinjassa kulkevaa valkoista jännesaumaa, linea albaa sekä vatsan lihaskalvoja.

Valkoinen jännesauma on normaalisti noin 2 cm leveä ja sen tehtävänä on pitää vatsalihakset yhdessä, siirtää voimia lihasten välillä, sekä antaa tukea vatsanseinämälle. Venyessään jännesaumasta tulee hauras ja sen jännitekyky heikkenee. Synnytyksen jälkeen jännesauma palautuu yksilöllisesti muutamien kuukausien aikana, mutta aina näin ei käy ja silloin tarvitaan muunneltuja harjoitteita vatsanseinämän toimintakyvyn palauttamiseksi. Tämä on erityisen tärkeää, koska vatsalihasten erkauma tuo mukanaan riskitekijän alaselän kipuihin ja on vahvasti yhteydessä virtsankarkailuun, ulosteenpidätyskyvyttömyyteen ja lantionpohjan laskeumiin.


Onko minulla vatsalihasten erkauma?

Asiasta on puhuttu viime aikoina enemmän ja hyvä niin. Moni tuore äiti saattaa miettiä, mistä erkauman tunnistaa. Mikäli vatsa pömpöttää, selkä on kipeä ja virtsaa karkaa on siihen syytä puuttua, eikä pitää normaalina synnytyksestä palautumisena. Riski saada vatsalihasten erkauma on suurempi, mikäli kyseessä on isokokoinen vauva, kaksosraskaus tai lapsiveden määrä on ollut suuri. Myös äidin korkeampi ikä, ylipaino tai useat aiemmat raskaudet lisäävät riskiä.

Erkaumaa voi mitata itse asettumalla koukkuselinmakuulle, nostamalla päätä ja lapaluita irti alustasta, kurottaen käsillä kohti varpaita. Erkauman kohdalla vatsa voi pullahtaa ulos, muodostaen harjanteen tai suorien vatsalihasten välille voi muodostua railo. Moni huomaa myös sormien uppoavan vatsaan ikään kuin siinä olisi reikä. Sormilla mitattuna yli kahden sormen levyinen rako suorien vatsalihasten välissä tarkoittaa erkaumaa. Erkauman voi tuntea usein navan kohdalla, mutta se voi löytyä koko jännesauman matkalta rintalastasta häpyluuhun saakka.


Koska sitten on hyvä aika aloittaa taas liikunta? Mitä liikkeitä tulisi välttää?


Valkoinen jännesauma yhdistää rintakehän ja lantion ja on tätä kautta yhteydessä lähes kaikkiin kehon liikkeisiin. Jotta keskivartalon lihasten yhteistyö saataisiin palautumaan ennalleen on hyvä lähteä liikkeelle pienistä asioista. Pienen vauvan kanssa puuhaileva äiti voi aloittaa liikunnan vaikka ryhtiä parantavilla liikkeillä ja keskittyä oikeanlaiseen hengitystekniikkaan tasatakseen vatsaontelon painetta. Myös lantionpohjan lihasvoimaharjoitukset ovat turvallisia harjoitteita ja ne voi aloittaa heti synnytyksen jälkeen. Syvien vatsalihaksien aktivoiminen erilaisissa alkuasennoissa kuuluu myös palautumiseen, matkalla kohti haastavampia liikkeitä.

Se, kuinka nopeasti on valmis palaamaan raskaampien liikuntalajien pariin on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa moni asia kuten synnytystapa, äidin fyysinen kunto sekä hormonaaliset tekijät. Ennen kuin erkauma on saatu kuntoon, on syytä välttää kaikkia tukemattomia vatsarutistusliikkeitä, voimakkaita vartalonkiertoja, istumaan nousuja ja voimakkaita ponnistuksia, joissa vatsaontelonpaine kasvaa.


Blogiartikkelin kirjoittaja: Aino Isotalo, Äitiysfysioterapeutti, PhysioTrainer, PhysioPilates-ohjaaja, Bailamama-ohjaaja.
Aino antaa naisille suunnattua yksilövalmennusta ja Bailamama sekä Physiopilates pienryhmäohjausta NaisFeeling yrityksessään. Aino pitää myös Pysy Tiukkana -tapahtumia Turun ja Joensuun alueella. Pysy Tiukkana -tapahtumat ovat osa naisten lantionpohjan terveyttä edistävää ja erityisesti virtsankarkailua ehkäisevää Pysy Tiukkana -kampanjaa. Lue lisää: www.pysytiukkana.fi


ILMAINEN VATSALIHASTEN ERKAUMA LUENTO TULOSSA 14.8.18. LUE LISÄÄ JA ILMOITTAUDU MUKAAN >>

Mietityttääkö sinua vatsalihastesi palautuminen? Haluatko voimaa ja kiinteytystä?
Tutustu Venus kuntoon -kurssiimme LUE LISÄÄ TÄSTÄ!


Sinua saattaa kiinnostaa myös ...

Vauvan kanssa kannattaa todella jumpata!

Tiesitkö, että jumppaamalla yhdessä vauvan kanssa tuet hänen kehitystään? Erilaiset nostamiset, kantamiset, jumppailut ja leikittämiset tukevat vauvan kehitystä.

Viisi tärkeää asiaa synnytyksestä palautuvan naisen ravitsemuksessa

Tiesitkö, miten iso osa oikeanlaisella ravinnolla on synnytyksestä palautumisessa? Ravinnolla on tärkeä rooli vatsalihasten erkauman kuntoutumisessa.

Vatsan kolot umpeen ja korsetti kuntoon

Navan pullotus ja vatsapeitteiden pömpötykset voivat ärsyttää vielä tovin raskauden jälkeen, jopa useita vuosia. Naisilla vatsapeitteitä kuormittaa raskausaika, ja kuten miehilläkin, ”vääränlainen treeni” tai ylipaino.